Il blog All Things D, affiliato al Wall Street Journal, ha pubblicato un lungo post in cui Gabe Newell esplica in maniera completa il proprio pensiero riguardo il futuro di Valve e del mondo dei videogame su PC in generale.
Come è scritto nel post, Valve non è solo una casa produttrice di videogame, ma anche il più grande distributore digitale di videogame. Per questo, Valve deve operare con lungimiranza e capire con largo anticipo come si evolverà il mercato PC, e dei videogiochi in particolare.
Da questo punto di vista, Newell ci spiega perché Valve sta puntando su Linux. Microsoft e Apple stanno creando sistemi sempre più chiusi, e questo potrebbe mettere in crisi una parte degli sviluppatori: “In order for innovation to happen, a bunch of things that aren’t happening on closed platforms need to occur. Valve wouldn’t exist today without the PC, or Epic, or Zynga, or Google. They all wouldn’t have existed without the openness of the platform. There’s a strong tempation to close the platform, because they look at what they can accomplish when they limit the competitors’ access to theplatform, and they say 'That’s really exciting'.
We are looking at the platform and saying, ‘We’ve been a free rider, and we’ve been able to benefit from everything that went into PCs and the Internet, and we have to continue to figure out how there will be open platforms”.
Grazie a GNU/Linux, secondo Gabe, gli sviluppatori potranno continuare a contare su una piattaforma completamente open. Gli ostacoli per una sua accettazione sono molti, ma molti sono anche gli stimoli per far sì che questo diventi realtà: “The big problem that is holding back Linux is games. People don’t realize how critical games are in driving consumer purchasing behavior. We want to make it as easy as possible for the 2,500 games on Steam to run on Linux as well. It’s a hedging strategy. I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space. I think we’ll lose some of the top-tier PC/OEMs, who will exit the market. I think margins will be destroyed for a bunch of people. If that’s true, then it will be good to have alternatives to hedge against that eventuality”.
Gabe afferma che Windows 8 potrebbe essere effettivamente una vera e propria catastrofe all'interno del panorama dei videogiochi per PC, e Linux sarebbe una possibile via d'uscita.
Questa visione allargata ed evocativa si spinge oltre e va a toccare anche i software commerciali. Gabe ci fa presente che recentemente Valve ha assunto un economista, e la strategia futura della casa americana è quella di realizzare una piattaforma adatta non solo ai videogiochi, ma anche ai software commerciali più prestigiosi, puntando soprattutto alla collaborazione tra la comunità di singoli individui e le software house. A prima vista, una visione commerciale di quello che è il mondo Open Source: “Everything we are doing is not going to matter in the future. … We think about knitting together a platform for productivity, which sounds kind of weird, but what we are interested in is bringing together a platform where people’s actions create value for other people when they play. That’s the reason we hired an economist.
We think the future is very different [from] successes we’ve had in the past. When you are playing a game, you are trying to think about creating value for other players, so the line between content player and creator is really fuzzy.We have a kid in Kansas making $150,000 a year making [virtual] hats. But that’s just a starting point.
That causes us to have conversations with Adobe, and we say the next version of Photoshop should look like a free-to-play game, and they say, ‘We have absolutely no idea what you are talking about, but it sounds really bad.’ And, then we say, ‘No, no, no. We think you are going to increase the value being created to your users, and you will create a market for their goods on a worldwide basis.’ But that takes a longer sell.
This isn’t about videogames; it’s about thinking about goods and services in a digital world”.
Questi pensieri sono davvero intriganti e rendono bene l'idea di come Valve non stia facendo una mera opera di carità verso gli utenti Linux con il porting di Steam. Il tutto va inquadrato in un disegno commerciale di ampio respiro.